pomiar malych oporności?

Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, moduły CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

pomiar malych oporności?

Post autor: Adampio »

Pptrzebuje posprawdzać stan instalacji pojadowej (jakości styków, masy, itp, itd). No i wymyśliłem, że dokonam tego omomierzem. Niestety mój miernik uniwersalny na najniższym zakresie (20 omów) po zwarciu końcówek pomiarowych pokazuje 0,7 oma. Stare multimetry analogowe miały przynajmniej pokrętło zerowania, obecnie tanie cyfrowe nie :sad:
Wujek Googiel wyszukuje jakieś "przystawki do pomiaru małych oporności" w których cytowane są kity AVT o nieistniejących lub nieaktualnych dzisiaj numerach.
Ma ktoś jakiś niskobudżetowy i niekłopotliwy pomysł?
Awatar użytkownika
uosiu
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 349
Rejestracja: 16.06.2014, 17:03
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Wrocław

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: uosiu »

Odejmij 0.7ohm od odczytanych wartości? ;-)

--
Tapatalk
plebi
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 213
Rejestracja: 02.10.2010, 16:07
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Gdańsk

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: plebi »

No niestety nie jest to takie proste. W samochodzie mamy do czynienia z suzymi pradami - nawet glupia zarowka 55W ciagnie ok 4..5A. Stad na rezystacji przewodow i stykow odklada sie napiecie mierzalne juz a niemierzalne tanimi multimetrami (rezystancja). Zauwaz ze styk 0.5Ohma to strata napiecia ok 2.5V. DO tego nastepuje grzanie (I2*R = 5A*5A*0.5Ohm = ~12W na takim styku strat !!!). Powoduje to silne grzanie stykow, pozar nawet.

Opisalem tu tylko zarowke a wiele ukladow pobiera znacznie wiekszy prad. (kilkadziesiat/kilkaset amper) stad mowimy rezystancjach stykow mOhm a nie Ohm !
Tego zwyklym miernikiem nawet lepszym nie zweryfikujesz.
Dodatkowo w starych instalacjach powstaje problem 'uplywu' i zwarc - na skutek wykruszen i przetarc instalacji. Takze samodzielnie nie zrobisz wiele.
Podobno warto na reke szukac grzejacycj sie polaczen - bo tak jest wadliwy styk. Ale nie jest to takei proste rowniez.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
wilq.bb
Kontroler
Kontroler
Posty: 2673
Rejestracja: 27.08.2012, 08:41
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: wilq.bb »

Adampio skrobnij na PW jakiego typu mierników szukasz (z przykładami i lub dokładnymi parametrami) - ojciec siedzi w prądzie i w czasem do domu znosi rożne fajne stare i działające "zabawki" - może coś dla Ciebie się znajdzie, tak w ramach "czyszczenia magazynu".

Co do grzania się styków i w ogóle pomiarów temperatury, o których kolega pisał - polecam (o ile masz dojście) kamerę termowizyjną - fajne rzeczy widać dotyczące prądu i nie tylko - niechcący dowiedziałem się, że w domu gdzie mieszkałem były dodatkowe drzwi :tongue:
"Logowanie się na forum jest jak wchodzenie do knajpy za rogiem - zawsze te same mordy przy barze, barman rzuci drwiną a kiblu trochę śmierdzi... Jednak się przychodzi." by Matjas
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Awatar użytkownika
maju
Admin
Admin
Posty: 1375
Rejestracja: 01.06.2008, 16:13
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: maju »

Adampio pisze:Pptrzebuje posprawdzać stan instalacji pojadowej (jakości styków, masy, itp, itd).
Takie parametry nie mierzy się zwykłym omomierzem.
Musisz wymusić przepływ prądu i dopiero wtedy mierzyć.
Szukaj hasła "pomiar ciągłości przewodów"
W praktyce takie pomiary powinno się przeprowadzać prądem o natężaniu minimum 0,2A.
Są mierniki które robią takie pomiary - wymuszają przepływ 300mA i wtedy mierzą.
I to właśnie takie pomiary dają pogląd na temat jakości wszelkich styków.
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: Adampio »

@plebi: dokładnie o to mi chodzi, pomagam przywrócić do życia jednego czterokołowego "zabytka" i na razie muszę się zorientować w jakim stanie jest instalacja, bo pełną na nowo zawsze zdążę zrobić. Na razie ma tylko odpalić i przejechac kilka kilometrow a potem się pomyśli.

@wilq.bb i @maju:
Oczywiście wiem, że trzeba skorzystać z odkrycia p.Ohma, ale znalazłem, np. takie coś:
http://majsterklepka.blogspot.com/2014/ ... maych.html
Schematu nie ma, oznaczenie kitu nic nie mów i jeszcze nie pisałem do autora. Zasilacz laboratoryjny 30V/5A mam wiec taka przystawka byłaby chyba OK
Awatar użytkownika
magneto
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 844
Rejestracja: 28.07.2013, 21:03
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: magneto »

Adampio pisze:(... ) Oczywiście wiem, że trzeba skorzystać z odkrycia p.Ohma, ale znalazłem, np. takie coś:
http://majsterklepka.blogspot.com/2014/ ... maych.html
Schematu nie ma, oznaczenie kitu nic nie mów i jeszcze nie pisałem do autora. Zasilacz laboratoryjny 30V/5A mam wiec taka przystawka byłaby chyba OK
Schemat jest w linku na stronie, którą podałeś:
http://elportal.pl/pdf/k04/12_15b.pdf (schemat, opis, cały artykuł...)
Teoretycznie - jako źródło prądowe, zapewniające stabilizowany prąd 1 A i z dobrym (mili)woltomierzem, to powinno działać. Moje obawy budzi (na schemacie) wykorzystanie LED-ów jako swego rodzaju źródła napięcia odniesienia - obawiam się, że może być zbyt zależne np. od temperatury. To jest problem, bo dokładny stabilizator napięcia rzędu ~ 1.5 V ciężko zrealizować. Ale do sprawdzenia przewodów, styków, a nie jako przyrząd laboratoryjny - powinno wystarczyć... Dodatkowo - nie czytałem całego opisu - bardzo ważne będzie dobre połączenie przewodów "prądowych" i osobno, najlepiej "na zewnątrz" - od strony końców przewodów - woltomierza. Złapanie krokodylkiem za krokodylka może dać wyniki "z sufitu" - spadki napięć...
Acha - i nie używaj drewna w obudowie czegoś, co może się grzać - w razie czego, biegły strażak od razu stwierdzi przyczynę... :wink:
Psy szczekają, a motocykl jedzie dalej...
RUSSIAN GO HOME !
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: Adampio »

magneto pisze:Schemat jest w linku na stronie, którą podałeś:
http://elportal.pl/pdf/k04/12_15b.pdf (schemat, opis, cały artykuł...)
No to już jakiś postęp, jeszcze wczoraj był po kliknięciu komunikat "file not found" :grin:
Awatar użytkownika
magneto
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 844
Rejestracja: 28.07.2013, 21:03
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: magneto »

Adampio pisze:(... ) Zasilacz laboratoryjny 30V/5A mam wiec taka przystawka byłaby chyba OK
Po przemyśleniach - jak masz zasilacz i jego ograniczenie / regulacja prądu działa dobrze - to przystawka Ci nie potrzebna !
Do przybliżonego pomiaru (a przystawka raczej takie wyniki będzie dawać) wystarczy, jak dasz te 2 - 5 V na zasilaczu i dokładnie ustawisz ograniczenie (prąd) na 1 A. To powinno być mniej-więcej to samo (oczywiście nie jako przyrząd laboratoryjny). Pomiar napięcia jak pisałem - bezpośrednio na końcach sprawdzanych przewodów.
Tak mi się nasunęło...
Psy szczekają, a motocykl jedzie dalej...
RUSSIAN GO HOME !
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: Adampio »

magneto pisze:Po przemyśleniach - jak masz zasilacz i jego ograniczenie / regulacja prądu działa dobrze - to przystawka Ci nie potrzebna !
Do przybliżonego pomiaru (a przystawka raczej takie wyniki będzie dawać) wystarczy, jak dasz te 2 - 5 V na zasilaczu i dokładnie ustawisz ograniczenie (prąd) na 1 A. To powinno być mniej-więcej to samo (oczywiście nie jako przyrząd laboratoryjny). Pomiar napięcia jak pisałem - bezpośrednio na końcach sprawdzanych przewodów.
Tak mi się nasunęło...
Wielkie dzięki za owocne przemyślenia :ok:

Zasilacz mam ten:
http://sklep.avt.pl/zasilacz-lab-tel-0- ... -305d.html
Obrazek

niestety, ustawiać na nim można tylko ograniczenie prądowe na jakimś niezwarciowym obciążeniu. Na żarówce kierunkowskazowej (21W) ustawiłem na zasilaczu 1A (na podlaczonym w szereg multimetrze było 1,03A) i zasilacz pokazał wtedy 4,1V
Polecam się dalszym przemyśleniom :smile:
Awatar użytkownika
magneto
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 844
Rejestracja: 28.07.2013, 21:03
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: magneto »

Adampio pisze:(...) niestety, ustawiać na nim można tylko ograniczenie prądowe na jakimś niezwarciowym obciążeniu. Na żarówce kierunkowskazowej (21W) ustawiłem na zasilaczu 1A (na podlaczonym w szereg multimetrze było 1,03A) i zasilacz pokazał wtedy 4,1V
Polecam się dalszym przemyśleniom :smile:
Ale kto powiedział, że żarówka jest elementem liniowym (tzn. np. ma stałą rezystancję - oporność) ???.
Przed chwilą zrobiłem podobny test z (prawie identycznym zasilaczem) i żarówką 12V/21+5W - włókno 21W - napięcie mierzone na samych stykach żarówki !!!.

Wyniki:
Prąd ---- napięcie --- wyliczona rezystancja (oporność)
0,5 A ---- 0,61 V ---- 1,22 Ohm
0,75 A --- 1,93 V ---- 2,52 Ohm
1,0 A ---- 3,90 V ---- 3,90 Ohm
1,25 A --- 6,20 V ---- 4,96 Ohm
1,50 A --- 8,41 V ---- 5,61 Ohm
1,75 A --- 11,47 V --- 6,55 Ohm
2,0 A ---- 14,60 V ---- 7,30 Ohm.
Edyta:
Wyliczeniowo 21 W - 12 V - 1,75 A ---> R = 6,857... Ohm.

I to by się (z grubsza) zgadzało, bo metale ze wzrostem temperatury zwiększają oporność (właściwie to rezystywność - oporność właściwą).

Jak masz jakiś rezystor (opornik) rzędu 0,1 - 2 Ohm / 2 - 10 W, to potestuj z różnymi prądami - coś powinno z tego wyjść... One (rezystory) powinny być w miarę liniowe. Tylko mierz napięcie (mili)woltomierzem na samych końcówkach rezystora, tam, gdzie nie płynie prąd "wymuszenia". Wskazania woltomierza na zasilaczu obejmują wszelkie spadki napięcia na przewodach, styku przewodów z testowanym obwodem itp.
A zasilacz to sprawdź multimetrem (A), czy ograniczenie np. 1 A przy napięciu wyjściowym np. 1, 2, 10, 15, 20 V (z odpowiednimi opornikami / rezystorami) i na zwarciu daje prąd wyjściowy 1 A, a chyba tak powinno być - może to już wystarczy do przybliżonych pomiarów.
Psy szczekają, a motocykl jedzie dalej...
RUSSIAN GO HOME !
Awatar użytkownika
pat13
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1211
Rejestracja: 15.04.2009, 17:09
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Warszawa i okolice

Re: pomiar malych oporności?

Post autor: pat13 »

Próbujesz zaadoptować nieodpowiedni rodzaj miernika.
Potrzebny Ci miernik mierzący/kalkulujący prądy ucieczkowe i izolacyjność.
Taki miernik umożliwia m.in. pomiary:
- rezystancji niskooomowej (od 0,01 ohma lub jeszcze mniej),
- rezystancję izolacji (do 20 gigaohmów lub jeszcze więcej).
Dość popularny w tej klasie jest Benning IT 101. Oczywiście to drogie zabawki (koło 2kzł brutto), ale może uda Ci się wypożyczyć.
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość