Raczej nie ma takiego problemu, dzisiejsze półsyntetyki motocyklowe mają tyle samo środków myjących co syntetyki ponoć. Ale niech wypowiedzą się jeszcze inni.Dziku pisze:z doświadczeń z autami wiem, że jeżeli silnik jeździł na połsyntetyku to nie wskazane jest zalewanie pełnym syntetykiem. Czy w motocyklach jest podobnie?
Temat bumerang - OLEJ...?
- zimny
- swobodny rider
- Posty: 2901
- Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Garwolin
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
DL1000 AL8
- Jaro-Ino
- swobodny rider
- Posty: 2820
- Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Inowrocław
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Ja tam lałbym w takim starym sprzęcie minerala....
TA '92 -> AT- '91
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Kolega Cambriel wprowadził w błąd Szanowne Towarzystwo i z tego powodu przeprasza i dokonuje korekty zapisu, tj:jedras pisze:No w zasadzie to wiem co to jest lepkość i wskaźnik lepkości oleju. Nie znam natomiast czegoś takiego jak wskaźnik lepkości dla 100 st C wyrażony (jak można się domyślić po wartościach podanych przez kolegę Cambriela) w mm^2/s. Stąd moja prośba o wyjaśnienie tej kwestii.
jest: wskaźnik lepkości dla 100 st. C
winno być: lepkość kinematyczna dla 100 st. C (np. 13 - 15,5 cSt dla oleju silnikowego Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T Engine Oil 10W-40)
Należy oddzielićDziku pisze: mam jedno pytanie (proszę się nie wyśmiewać - nie znam się za mocno na mechanice) z doświadczeń z autami wiem, że jeżeli silnik jeździł na połsyntetyku to nie wskazane jest zalewanie pełnym syntetykiem. Czy w motocyklach jest podobnie?
zalej Valvoline Synpower 10W50, zalej Liqui Moly Racing Synth 4T 10W-50
Test: Cambriel
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
-
- młody podróżnik
- Posty: 1945
- Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Warszawa-Środmieście
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Jak Trampek jeździ przy dodatniej temperaturze to nie widze problemów. W automobilach 10W cz 5W istotne jest przy tęgim mrozie, przy którym na oleju 20W można spalić rozrusznikJaro-Ino pisze:Ja tam lałbym w takim starym sprzęcie minerala.
-
- romeciarz
- Posty: 20
- Rejestracja: 24.11.2013, 12:06
- Mój motocykl: XL700V
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Zadałem to pytanie w innym temacie, ale widzę, że tutaj jest żywsza dyskusja co do oleju ;) Mam trampa XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
"Mój motocykl: nie mam jeszcze TA"marcin198787 pisze:Mam trampa XL700VA
To masz, czy nie masz. kolejna zaagadka.
1. PB 95 - do pełna.marcin198787 pisze:...XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
2. Olej silnikowy Motul 4T 5100 10W40 Ester może być, są lepsze, czytaj wcześniejsze posty, proponuję syntetyk.
3. Płyn chłodniczy, do wyboru do koloru.
4. Płyn hamulcowy DOT-4 lub DOT-5.1.
5. Olej w lagach 10W.
O czymś zapomniałem ?
Test: Cambriel
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
-
- czyściciel nagaru
- Posty: 532
- Rejestracja: 06.06.2011, 10:26
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: O! Pole
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Kierownik: piwo
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Ależ oczywiście, bezapelacyjnie
Test: Cambriel
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
- zimny
- swobodny rider
- Posty: 2901
- Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Garwolin
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Tak poważniej nieco - Motul 5100 10w40 ester będzie OK. Ten olej jest zasadniczo pasuje do każdego trampka i żadnemu krzywdy nie zrobi.marcin198787 pisze:Mam trampa XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
Jednak ja lałbym jakiegoś syntetyka - wybór jest spory, nawet w tym wątku sporo napisano. Agip, Motul 7100, Valvoline, BelRay - jest w czym wybierać
Pozdrawiam
zimny
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
DL1000 AL8
- Jaro-Ino
- swobodny rider
- Posty: 2820
- Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Inowrocław
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Wreszcie mam na forum padawanów, którzy przekazują prawidłowe wzorce
TA '92 -> AT- '91
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
- tomekpe
- młody podróżnik
- Posty: 2477
- Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
- Mój motocykl: XL650V
- Lokalizacja: Milanówek
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
zimny pisze:Tak poważniej nieco - Motul 5100 10w40 ester będzie OK. Ten olej jest zasadniczo pasuje do każdego trampka i żadnemu krzywdy nie zrobi.marcin198787 pisze:Mam trampa XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
Jednak ja lałbym jakiegoś syntetyka - wybór jest spory, nawet w tym wątku sporo napisano. Agip, Motul 7100, Valvoline, BelRay - jest w czym wybierać
Pozdrawiam
zimny
+1. Najpierw olej zalecany przez producenta, a potem ewentualnie można rozważać "ulepszenia". Do listy systentyków dodałbym ELF - używałem i fajny jest
Moim zdaniem ważniejsza jest terminowa wymiana, niż nie-wiadomo-jaki olej. Standardowy Motul, ale z dobrym filtrem i wymieniany regularnie (czyli rok lub 12 kkm, co wypadnie pierwsze, a w mieście lub terenie ew. częściej). Do tego koniecznie sprawny filtr powietrza (nie zapylony, szczelny airbox itp). Zwyczajna higiena eksploatacyjna.
W naszych Trampkach niezależnie od modelu są trwałe silniki i motocyklowy olej dobrej jakości niezależnie od producenta nie powinien dużo zmienić. Chociaż potem wychodzą drobne różnice, jak np. zdolność płukania. Tylko czy to dobrze, że zanieczyszczenia spływają z olejem, czy źle?
Transalp '02 od '10
2011 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=8361
2012 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=10940
2013 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=15543
2011 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=8361
2012 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=10940
2013 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=15543
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Piszemy, jaki olej, piszemy dlaczego, piszemy kiedy i jak, a tu czytam w innym temacie, że ktoś coś zalał, bo stało w garażu i na opakowaniu było napisane olej silnikowy.
Przypominam do TA stosujemy oleje silnikowe o oznaczeniu 4T, dedykowane do motocykli z silnikami czterosuwowymi.
Zwracamy uwagę na oznaczenie klasy lepkości SAE, zalecany do TA, to 10W40.
Przejście na 10W50 jest dobrym rozwiązaniem.
Jak czytać oznaczenie xxWxx (zimaW lato):
Cały artykuł tutaj http://www.auto-swiat.pl/1-co-znaczy-10 ... ybrac-olej
Wiem, że dotyczy OS samochodowych, ale tu chodzi o podstawy.
Przypominam do TA stosujemy oleje silnikowe o oznaczeniu 4T, dedykowane do motocykli z silnikami czterosuwowymi.
Zwracamy uwagę na oznaczenie klasy lepkości SAE, zalecany do TA, to 10W40.
Przejście na 10W50 jest dobrym rozwiązaniem.
Jak czytać oznaczenie xxWxx (zimaW lato):
Cały artykuł tutaj http://www.auto-swiat.pl/1-co-znaczy-10 ... ybrac-olej
Wiem, że dotyczy OS samochodowych, ale tu chodzi o podstawy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Test: Cambriel
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
- Jaro-Ino
- swobodny rider
- Posty: 2820
- Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Inowrocław
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Cambriel. Akurat z tym obrazkiem to trafiłeś jak kulą w płot. 10W, a tam, że to typowy półsyntetyk. Wykasuj mi to migiem zanim innym namieszasz
Oznaczenia oleju to xxWyy
W oznacza winter czyli zimę i oznaczenia przed literką W mówią jaką lepkość ma zimny olej, co jest kluczem do odpalania zimą. Wtedy przy -20 mamy albo olej albo kisiel w silniku.
yy czyli cyfry za literką W oznaczają w skrócie graniczną temperaturę powietrza, w której olej zachowuje swoje właściwości.
Przy pałowaniu w terenie czy na autostradzie zaleca się wyższy wskaźnik z uwagi na jego większą odporność na przegrzanie.
To jest prawidłowy obrazek
Oznaczenia oleju to xxWyy
W oznacza winter czyli zimę i oznaczenia przed literką W mówią jaką lepkość ma zimny olej, co jest kluczem do odpalania zimą. Wtedy przy -20 mamy albo olej albo kisiel w silniku.
yy czyli cyfry za literką W oznaczają w skrócie graniczną temperaturę powietrza, w której olej zachowuje swoje właściwości.
Przy pałowaniu w terenie czy na autostradzie zaleca się wyższy wskaźnik z uwagi na jego większą odporność na przegrzanie.
To jest prawidłowy obrazek
TA '92 -> AT- '91
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
"Mistrzu"
rzekłeś
Mój obrazek jest poglądowy, z września 2011 r., minęło 29 m-cy i już bez gwarancji
Twój obrazek jest obrazkiem nad obrazkami, jego prawidłowość jest niepodważalna i i i
Czytajcie, sprawdzajcie, a będziecie wiedzieli.
rzekłeś
wiesz, że jestem padawanem i ciężko jest mi trafić w co kolwiek, ale rzetelnie ćwiczę.Jaro-Ino pisze:Cambriel. Akurat z tym obrazkiem to trafiłeś jak kulą w płot. 10W, a tam, że to typowy półsyntetyk. Wykasuj mi to migiem zanim innym namieszasz
Mój obrazek jest poglądowy, z września 2011 r., minęło 29 m-cy i już bez gwarancji
Twój obrazek jest obrazkiem nad obrazkami, jego prawidłowość jest niepodważalna i i i
Czytajcie, sprawdzajcie, a będziecie wiedzieli.
Test: Cambriel
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
-
- romeciarz
- Posty: 20
- Rejestracja: 24.11.2013, 12:06
- Mój motocykl: XL700V
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Cambriel, mam Trampa od grudnia, już poprawiam info :-)
Czyli darować sobie motula półsyntetyk i zalać go syntetykiem? Dodam, że nie wiem czym jest teraz zalany.
Czyli darować sobie motula półsyntetyk i zalać go syntetykiem? Dodam, że nie wiem czym jest teraz zalany.
- Wolo
- swobodny rider
- Posty: 3484
- Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Poznań
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Jeśli chodzi o olej, to na forum napisano już chyba wszystko, przejrzyj tematy w warsztacie. Miłej lektury.marcin198787 pisze:Cambriel, mam Trampa od grudnia, już poprawiam info
Czyli darować sobie motula półsyntetyk i zalać go syntetykiem? Dodam, że nie wiem czym jest teraz zalany.
Pozdrawiam,
Wolo
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
- Lukerson
- romeciarz
- Posty: 33
- Rejestracja: 26.11.2013, 09:49
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Stołeczna Praga Pólnocna
- Kontakt:
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
1. użyłem szukajki
2. nie znam się na mechanice i lubrykantach
3. moje pytanie chyba pasuje do tego wątku.
XL650, nalatane 54k - moto od właściciela, który "nie wiedział co mu tam wlali" - więc i ja nie wiem.
Czy do takiego przebiegu powinienem lać np. MOTUL 5100 10W40 Ester czy też może pójść za radą wcześniejszych mędrców i zapodać VALVOLINE Synpower 10W50?
Generalnie w manualu stoi:
"Należy używać tylko wysokiej jakości oleje zawierające dodatki myjące, które posiadają atest i spełniają, albo przewyższają wymogi normy API o klasie lepkości SE, SF lub SG."
Obawy mam jedynie takie, że się coś rozszczelni, coś zepsuje, będzie głośniej...
Kasa nie gra roli - ma być dobrze
2. nie znam się na mechanice i lubrykantach
3. moje pytanie chyba pasuje do tego wątku.
XL650, nalatane 54k - moto od właściciela, który "nie wiedział co mu tam wlali" - więc i ja nie wiem.
Czy do takiego przebiegu powinienem lać np. MOTUL 5100 10W40 Ester czy też może pójść za radą wcześniejszych mędrców i zapodać VALVOLINE Synpower 10W50?
Generalnie w manualu stoi:
"Należy używać tylko wysokiej jakości oleje zawierające dodatki myjące, które posiadają atest i spełniają, albo przewyższają wymogi normy API o klasie lepkości SE, SF lub SG."
Obawy mam jedynie takie, że się coś rozszczelni, coś zepsuje, będzie głośniej...
Kasa nie gra roli - ma być dobrze
www & SEO - http://www.Freelancerka.com
Freelancer - pozycjoner: https://freelancer-warszawa.pl/
Jeep Cherokee XJ - http://www.jeep-cherokee.pl
Był Trampek xl650 -> jest BMW F800GS
Freelancer - pozycjoner: https://freelancer-warszawa.pl/
Jeep Cherokee XJ - http://www.jeep-cherokee.pl
Był Trampek xl650 -> jest BMW F800GS
- tomekpe
- młody podróżnik
- Posty: 2477
- Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
- Mój motocykl: XL650V
- Lokalizacja: Milanówek
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Jeśli nie wiesz co było, to zalej zwykły dobry olej (czyt. Motul) kupiony w pewnym sklepie (czyt. nie z beczki na targu). Obawiać się o silnik nie ma specjalnego powodu. W opisywanym przypadku dałbym 60:40 na korzyść Motula, czyli w zasadzie wybór należy do Ciebie. I zobacz, w jakim stanie będzie stary olej po zlaniu go.
Parametry oleju można znaleźć na stronach producentów, zakładam że oba spełniają wymagania jakościowe z nawiązką.
Drugi olej przekracza wymagania Trampka i jest lepszy od pierwszego, zalałbym go np. do upalnej Afryki, ale nie jest to niezbędny krok. Moim zdaniem wystarczy Motul.
Parametry oleju można znaleźć na stronach producentów, zakładam że oba spełniają wymagania jakościowe z nawiązką.
Drugi olej przekracza wymagania Trampka i jest lepszy od pierwszego, zalałbym go np. do upalnej Afryki, ale nie jest to niezbędny krok. Moim zdaniem wystarczy Motul.
Transalp '02 od '10
2011 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=8361
2012 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=10940
2013 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=15543
2011 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=8361
2012 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=10940
2013 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=15543
- Jaro-Ino
- swobodny rider
- Posty: 2820
- Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Inowrocław
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Nie rozumiem czemu istnieją obawy o rozszczelnienie silnika. Co, nagle między karterami zrobi się milimetr przerwy? Jak jest szczelne to będzie, a "uszczelnianie" silnika gęstym olejem czy mineralem to oszukiwanie samego siebie. Jak coś leci to się wymienia uszczelki, gumy, simmeringi czy uszczelniacze.
Ja w samochodzie miałem zalany gęsty minerał, a lata na pełnym syntetyku 5W30. Miał w głowicy ciemne osady, teraz głowica czyściutka. Pewnie reszta silnika też. Ciekło mi spod pokrywy zaworów i w paru innych miejscach. Wymiana uszczelek, miedzianych podkładek itp zatrzymała wycieki, a silnik odpala bez problemu przy -20
Syntetyki są lepsze od półsyntetyków, a stworzono je po to, by chronić silniki, a nie je psuć....
Cokolwiek byłoby tam wlane wcześniej lałbym syntetyk.
Ja w samochodzie miałem zalany gęsty minerał, a lata na pełnym syntetyku 5W30. Miał w głowicy ciemne osady, teraz głowica czyściutka. Pewnie reszta silnika też. Ciekło mi spod pokrywy zaworów i w paru innych miejscach. Wymiana uszczelek, miedzianych podkładek itp zatrzymała wycieki, a silnik odpala bez problemu przy -20
Syntetyki są lepsze od półsyntetyków, a stworzono je po to, by chronić silniki, a nie je psuć....
Cokolwiek byłoby tam wlane wcześniej lałbym syntetyk.
TA '92 -> AT- '91
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
- ArturS
- przycierający rafki
- Posty: 1267
- Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Jakaś taka legenda. Coś jak "zmień pan olej z syntetyka na minerał, bo samochód ma 200tys. nalatane" Jak kasa nie gra roli, to bym lał fulla, który zresztą specjalnie nie różni się ceną. W starej tenerce z połówki również przechodzę na full 10W50. A niech się rozcieknie
Co do motula 5100, to wszystkie silniki, w których grzebałem i były na takowym jeżdżone odkąd właściciel wie i pamięta, wszystko było cacy malina. Jak się już tracił olej, to przez głowicę (uszczelniacze/prowadnica zaworowa).
Co do motula 5100, to wszystkie silniki, w których grzebałem i były na takowym jeżdżone odkąd właściciel wie i pamięta, wszystko było cacy malina. Jak się już tracił olej, to przez głowicę (uszczelniacze/prowadnica zaworowa).
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość