Napęd - zębatka zdawcza

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
Awatar użytkownika
Bolek
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1127
Rejestracja: 30.09.2008, 20:39
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Libiąż

Re: Napęd - zębatka

Post autor: Bolek »

Jaro-Ino pisze: Producent popełnił błąd konstrukcyjny. W większości motocykli jest przykręcana do wałka zębatka osadzona na wieloklinie. Przez wadliwą konstrukcję trampki i Afry mają problemy z wałkami zdawczymi, co jest wynikiem niedbalstwa poprzednich właścicieli, którzy na czas nie zmienili zdawczej lub zabezpieczenia.
Jaro-Ino to błąd konstrukcyjny,czy niedbalstwo?? :niewiem:
Jak się wszystko robi zgodnie z instrukcją i starannie to wałek posłuży przez dłuuuuugi okres czasu i nie trzeba wymyślnych środków do jego pielęgnacji.
Jak się smucisz to jesteś smutas a jak się kłócisz to jesteś ....☺
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Napęd - zębatka

Post autor: Jaro-Ino »

Błąd konstrukcyjny w połączeniu z niedbalstwem. Jeśli ktoś nie wymieni zdawczej na czas to w wyniku błędu konstrukcyjnego dochodzi do jej wybijania i luzowania i wałek dostaje po dupie. Jedno z drugim się dość mocno wiąże.
Awatar użytkownika
pałeł
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1154
Rejestracja: 21.06.2008, 22:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: racibórz
Kontakt:

Re: Napęd - zębatka

Post autor: pałeł »

jaro tam nie mam żadnego błędu konstrukcyjnego :) połączenie zębataka wałek mam mieć luz po osiowy , takie są założenia konstrukcyjne
połaczenie wieloklinowe oblicza się tylko na nacisk powierzchniowy
gdzie występuje wspołczynik korekcji na niedokładność wykonania
ale gdy pasowanie jest już luźne zużycie gwałtownie wzrasta i nic tego procesu nie zatrzyma :)
gsm 512 242 193 najłatwiej jest zadzwonić
facebook prywatny
mój fejs firmowy
czołowki i latarki
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Napęd - zębatka

Post autor: Jaro-Ino »

Klej zatrzymał :grin:

Dlaczego stosuje się zębatki na wieloklinie dociskane śrubą na gwincie drobnozwojowym, a taki patent nie jest używany? Po co tam ma być luz poosiowy? Nie lepiej spasować wszystko raz a dobrze i uniknąć takich problemów jakie ma 75%Afryk i niewiele mniej Trampków?
Awatar użytkownika
gibon
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 215
Rejestracja: 12.05.2010, 18:27
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Napęd - zębatka

Post autor: gibon »

ten wątek był już mocno wałkowany tutaj:
viewtopic.php?f=106&t=115&start=80
ja swoją zębatkę wymieniłem w celu ograniczenia terkotania. Pomogło w niewielkim stopniu. Teraz zostawiłem moto w serwisie i gość mnie uświadomił jak miałem rozchechłany łańcuch. ostatecznie wychodzi, że cały napęd mam do wymiany, łącznie z tą zębatką, którą wymieniłem 2 tys. kilometrów temu.
A jak kupujesz zębatkę to już zabezpieczenie i śruby obowiązkowo. A na śruby klej do gwintów - można kupić w większości sklepów samochodowych.
U mnie wymiana całego napędu wyszła 750 zł. boli jak diabli. jutro odbieram moto to powiem czy jest różnica.
Awatar użytkownika
Genek
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 401
Rejestracja: 05.01.2010, 00:14
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Opalenica

Re: Napęd - zębatka

Post autor: Genek »

Według mnie Jaro-Ino ma rację. Sam jestem w trakcie wymieniania zębatki, mam nowe zabezpieczenia od hondy, i dwie nówki zębatki, jedna od hondy i druga sunstara. Powiem tyle, zastanawiam się którą założyć tym bardziej, że łańcuch nowy nie jest a jeszcze trochę posłuży. Zębatka hondy z trudem wchodzi na wałek, sunstar luźnawo. Obie zębatki mają minimalny luz osiowy. Dzieje się tak gdyż zabezpieczenie które wchodzi w rowek na wałku według mnie jest za cieńkie, gdyby było ciasniej spasowane wszystko trzymałoby tip top. Ostatecznie decyzja padła na sunstara, parę tysięcy nakulam i pójdzie out razem z łańcuchem.
Po założeniu zębatki i skręceniu jej na klej do zabezpieczenia wcisnąłem jeszcze cieniutki seger. Teraz zębatka prawie na sztywno.
Ostatnio zmieniony 17.05.2011, 00:59 przez Genek, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja, dwa koła i buzia wesoła :) o'#o ....
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Napęd - zębatka

Post autor: Jaro-Ino »

Też miałem patent z segerem. Polecam, to może zdecydowanie wydłużyć życie wałka. Luzy prawie całkowicie wyeliminowane. A co do tego którą stroną zębatkę się zakłada to ja już cały głupi jestem. Teraz w Afri siedzi mięsem do silnika, ale wsadzona do końca wałka. Czyli między rowkiem dla zabezpieczenia i powierzchnią zębatki jest 2,5mm różnicy. Łańcuch idzie po linii prostej i nie ma problemów z "frezowaniem zębatki". Jeśli nieorginalne zębatki to właśnie tak powinny być wstawiane. Ale to tylko moje skromne zdanie ;)
MaxEnergy
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 81
Rejestracja: 11.03.2012, 15:28
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Leszno

Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: MaxEnergy »

Witam, szybkie pytanko.
Czy zębatka z linku to dobry wybór do 600-tki?
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2515
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: Artek »

Szybka odpowiedź: To zależy. :grin:
Dominator.
MaxEnergy
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 81
Rejestracja: 11.03.2012, 15:28
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Leszno

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: MaxEnergy »

Pewnie od tego jaki mam łańcuch... Tylko że nie mam pojęcia...
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: Adampio »

Po pierwsze primo to jest 16 zebów czyli na trasę, a do codziennej jazdy mali skośni ludzie wymyślili 15 zębów. Przy wolnej jedzie na 16Z katuje sie sprzęgło (wiem bo tak mam).
MaxEnergy
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 81
Rejestracja: 11.03.2012, 15:28
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Leszno

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: MaxEnergy »

No ja właśnie waham się pomiędzy 15z, a 16z. Biorąc pod uwagę to co napisałeś to chyba zostane przy oryginalnym przełożeniu.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2515
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: Artek »

MaxEnergy pisze:Pewnie od tego jaki mam łańcuch... Tylko że nie mam pojęcia...
Zależy jaki wałek masz PO PRIMO. Twoje pytanie w pierwszym poście było nieprecyzyjne. Tak z doświadczenia (choć mam 650) to zakładając większą zdawczą uzyskałem tylko efekt wizualny na obrotomierzu. Motocykl spala mi taką samą ilość paliwa jak poprzednio, gorzej się jeździ po lasach z takim przełożeniem i nie mogę założyć ślizgu zdawczej :thumbsdown: Pan honda dobrze to obliczył i zalecam fabryczne przełożenie. Kilka osób na forum jednak chwali nieoryginalne przełożenia. Twój wybór.
Dominator.
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: Adampio »

U mnie spalanie nie drgnęlo ale drgnęły drgania na dalekich trasach co sie przekłada na samopoczucie kierownika. Dlatego planuje wozić 15Z ze sobą i wymieniać jakbyco :grin:
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: zimny »

Artek pisze:
MaxEnergy pisze:Pewnie od tego jaki mam łańcuch... Tylko że nie mam pojęcia...
Zależy jaki wałek masz PO PRIMO. Twoje pytanie w pierwszym poście było nieprecyzyjne. Tak z doświadczenia (choć mam 650) to zakładając większą zdawczą uzyskałem tylko efekt wizualny na obrotomierzu. Motocykl spala mi taką samą ilość paliwa jak poprzednio, gorzej się jeździ po lasach z takim przełożeniem i nie mogę założyć ślizgu zdawczej :thumbsdown: Pan honda dobrze to obliczył i zalecam fabryczne przełożenie. Kilka osób na forum jednak chwali nieoryginalne przełożenia. Twój wybór.
Święta racja Artek. Poza tym uważam że trampek ma tak małe nadwyżki mocy lub ich brak że zakładanie większych zębatek na przedzie to pomyłka. Ja jeśli już to skłaniałbym się raczej ku większej tylnej zębatce coby zyskać na dynamice przy wyprzedzaniu, a powyżej 120kmh i tak w sumie nie jeżdżę.

Ale co kto lubi, pamiętać jednak trzeba że silnik trampa ma optimum momentu około 6 tys rpm...
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
MaxEnergy
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 81
Rejestracja: 11.03.2012, 15:28
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Leszno

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: MaxEnergy »

Wałek jest w stanie dobrym +, tzn. nie ma wyraźnych spiłowań frezów, stara zębatka nie ma luzów.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: zimny »

Generalnie oryginał hondy jest z lepszego materiału. Ale serio doradzałbym typową 15Z, sam jeżdżę na razie na JT bodajże, ważne że nowa. I zmienić ją po 10 tys km - nawet jak zęby będą ok, ważniejszy jest właśnie wielowpust wałka i zużycie zębatki właśnie tam.
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2515
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: Artek »

[quote="zimny"]Generalnie oryginał hondy jest z lepszego materiału.
Temat rzeka: http://africatwin.com.pl/showthread.php ... +z%EAbatki
Dominator.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: zimny »

Jestem zwolennikiem teorii że lepsza miększa zębatka niż wałek. W sumie w takie sprawy jak na FAT nie wnikałem :smile: Ale faktem jest że OEM nie terkocze bo ma gumowy tłumik :wink:

Tak czy inaczej zmieniać trzeba częściej niż rzadziej to wałek będzie zdrowy i tyle :thumbsup:
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Nowa zębatka zdawcza.

Post autor: Adampio »

zimny pisze:Święta racja Artek. Poza tym uważam że trampek ma tak małe nadwyżki mocy lub ich brak że zakładanie większych zębatek na przedzie to pomyłka. Ja jeśli już to skłaniałbym się raczej ku większej tylnej zębatce coby zyskać na dynamice przy wyprzedzaniu, a powyżej 120kmh i tak w sumie nie jeżdżę.
Ale co kto lubi, pamiętać jednak trzeba że silnik trampa ma optimum momentu około 6 tys rpm...
Ja Trampiego kupiłem z przełożeniem 15/49 i odejście było super ale mój silniczek (czarny) najbardziej lubi 5000 obrotów (albo może ja lubię jak on tyle kreci) wiec mam teraz przełożenie 16/47 :grin:
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości