Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Geneza: Podczas pokonywania nierówności w terenie z większą prędkością, przedni widelec czasami dobijał - szczególnie gdy motocykl był mocno dociążony.
Po przewertowaniu forumowych zasobów zdecydowałem się na utwardzenie zawieszenia poprzez zwiększenie napięcia wstępnego sprężyn, dodając dodatkowy sztywny dystans między sprężynę a korek - przynajmniej taki był pierwotny pomysł . Ostatecznie zastosowałem "elastyczny" dystans, który utworzyły dwie dodatkowe sprężyny w każdej z lag .
Spis elementów:
SPRĘŻYNA ZAWOROWA - cztery sztuki
NR KATALOGOWY: 18168811/2
INDEKS: 782013934
OZNACZENIE: 4C90
http://www.sklep.andoria-mot.com.pl/?pi ... ocid=31484
MISECZKA SPRĘŻYNY ZAWOROWEJ A - dwie sztuki
NR KATALOGOWY: 14054511
INDEKS: 779055948
OZNACZENIE: 4C90 H
http://www.sklep.andoria-mot.com.pl/?pi ... docid=3052
Czynności przygotowawcze:
- podeprzeć motocykl pod silnikiem tak, aby przednie koło wisiało w powietrzu,
- poluzować śruby ściskające lagi w górnej półce,
- zdemontować kierownicę, żeby umożliwić dostęp do korków lag,
- odkręcić korki i wyjąć blaszane dystanse.
Na poniższym zdjęciu widać zamieniane elementy: po prawej - oryginalny dystans o wysokości 4 cm, po lewej - dwie sprężyny i miseczka sprężyny zaworowej:
W każdej ladze zostawiamy oryginalną sprężynę i podkładkę:
Następnie wkładamy pierwszą dodatkową sprężynę:
oraz drugą dodatkową sprężynę wraz z miseczką:
...miseczka idealnie centruje sprężynę względem korka:
Najtrudniejszą sprawą jest upchnięcie nowych elementów w ladze w trakcie dokręcania korków. Jak ja sobie z tym poradziłem możecie obejrzeć tu .
Po zamianie elementów skręcamy wszytko do kupy i cieszymy się nowymi własnościami zawieszenia :
- pomimo perfidnych prób, nie zdarzyło się jeszcze by zawieszenie dobiło - nawet z pasażerem ,
- uzyskałem dodatkowe 3 cm podwyższenia przodu - mierzone pod obciążeniem, z obu stron kierownicy na jej końcach.
Udanego dłubania .
Po przewertowaniu forumowych zasobów zdecydowałem się na utwardzenie zawieszenia poprzez zwiększenie napięcia wstępnego sprężyn, dodając dodatkowy sztywny dystans między sprężynę a korek - przynajmniej taki był pierwotny pomysł . Ostatecznie zastosowałem "elastyczny" dystans, który utworzyły dwie dodatkowe sprężyny w każdej z lag .
Spis elementów:
SPRĘŻYNA ZAWOROWA - cztery sztuki
NR KATALOGOWY: 18168811/2
INDEKS: 782013934
OZNACZENIE: 4C90
http://www.sklep.andoria-mot.com.pl/?pi ... ocid=31484
MISECZKA SPRĘŻYNY ZAWOROWEJ A - dwie sztuki
NR KATALOGOWY: 14054511
INDEKS: 779055948
OZNACZENIE: 4C90 H
http://www.sklep.andoria-mot.com.pl/?pi ... docid=3052
Czynności przygotowawcze:
- podeprzeć motocykl pod silnikiem tak, aby przednie koło wisiało w powietrzu,
- poluzować śruby ściskające lagi w górnej półce,
- zdemontować kierownicę, żeby umożliwić dostęp do korków lag,
- odkręcić korki i wyjąć blaszane dystanse.
Na poniższym zdjęciu widać zamieniane elementy: po prawej - oryginalny dystans o wysokości 4 cm, po lewej - dwie sprężyny i miseczka sprężyny zaworowej:
W każdej ladze zostawiamy oryginalną sprężynę i podkładkę:
Następnie wkładamy pierwszą dodatkową sprężynę:
oraz drugą dodatkową sprężynę wraz z miseczką:
...miseczka idealnie centruje sprężynę względem korka:
Najtrudniejszą sprawą jest upchnięcie nowych elementów w ladze w trakcie dokręcania korków. Jak ja sobie z tym poradziłem możecie obejrzeć tu .
Po zamianie elementów skręcamy wszytko do kupy i cieszymy się nowymi własnościami zawieszenia :
- pomimo perfidnych prób, nie zdarzyło się jeszcze by zawieszenie dobiło - nawet z pasażerem ,
- uzyskałem dodatkowe 3 cm podwyższenia przodu - mierzone pod obciążeniem, z obu stron kierownicy na jej końcach.
Udanego dłubania .
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Tylko tyle, takie proste, 1 (jeden ) krótki post i filmik i jest gotowe.
Zapisano całe strony (setki postów), burze mózgów i dalej była to skomplikowana operacja.
Ktoś napisał w jednym z tematów, że jesteś wielki, czy miał rację, ja samowolnie, samoistnie, samodzielnie nadaję Ci tytuł:
Stasiek "Dłubacz" Wielki
Uzasadnienie nadanego tytułu:
Tytuł nadano nie za samo wykonanie podwyższenia i utwardzenia przedniego zawieszenia lecz za Wielką umiejętność przekazania praktycznej wiedzy technicznej w przedmiocie usprawnień motocykla Honda Transalp.
Pisząc prościej: wyłożyłeś jak krowie na rowie.
PS Jeżeli możesz, proszę, podaj orientacyjny koszt sprężyn i miseczek.
Zapisano całe strony (setki postów), burze mózgów i dalej była to skomplikowana operacja.
Ktoś napisał w jednym z tematów, że jesteś wielki, czy miał rację, ja samowolnie, samoistnie, samodzielnie nadaję Ci tytuł:
Stasiek "Dłubacz" Wielki
Uzasadnienie nadanego tytułu:
Tytuł nadano nie za samo wykonanie podwyższenia i utwardzenia przedniego zawieszenia lecz za Wielką umiejętność przekazania praktycznej wiedzy technicznej w przedmiocie usprawnień motocykla Honda Transalp.
Pisząc prościej: wyłożyłeś jak krowie na rowie.
PS Jeżeli możesz, proszę, podaj orientacyjny koszt sprężyn i miseczek.
Test: Cambriel
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Rety, bez przesady ...
Ceny są podane w linkach powyżej.
SPRĘŻYNA ZAWOROWA - CENA BRUTTO: 5.78 zł /szt. z VAT
MISECZKA SPRĘŻYNY ZAWOROWEJ A - CENA BRUTTO: 6.40 zł /szt. z VAT
Podsumowując: 35,92 zł (części) + 13 zł (przesyłka) = 48,92 zł
Ceny są podane w linkach powyżej.
SPRĘŻYNA ZAWOROWA - CENA BRUTTO: 5.78 zł /szt. z VAT
MISECZKA SPRĘŻYNY ZAWOROWEJ A - CENA BRUTTO: 6.40 zł /szt. z VAT
Podsumowując: 35,92 zł (części) + 13 zł (przesyłka) = 48,92 zł
- przeszczep
- pałujący w lesie
- Posty: 1616
- Rejestracja: 23.04.2010, 16:48
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Dobra robota A sprawdzałeś w jakim stanie masz główne sprężyny? Tył też podnosiłeś?
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Główne sprężyny są jak nówki .
Tył będzie podnoszony jak tylko tuleję wytoczę. Oczywiście stopkę boczną też trzeba będzie przedłużyć.
Puki co musiałem tylko skorygować ustawienie świateł .
Tył będzie podnoszony jak tylko tuleję wytoczę. Oczywiście stopkę boczną też trzeba będzie przedłużyć.
Puki co musiałem tylko skorygować ustawienie świateł .
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Stasiu jest twórczy a Trampki nabierają wartości A jak z komfortem jazdy solo, nie jest zbyt sztywno ?
Hej
Hej
GMOLE DO XL 600 i XL 700 i Afryki ... robię
504894578
504894578
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Nic a nic, przynajmniej dla mnie. Spodziewałem się, że na lekkich nierównościach asfaltu zawieszenie przestanie pracować, ale nic takiego się nie stało.henry pisze:...jak z komfortem jazdy solo, nie jest zbyt sztywno ?...
Różnicę czuć natomiast podczas hamowania - zdecydowanie mniejsze nurkowanie. Jak dla mnie to na plus .
- rafcco
- dwusuwowy rider
- Posty: 173
- Rejestracja: 18.04.2011, 20:58
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Działoszyn
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Mam taki zestaw od ok 7 miesięcy. Próbowałem z różnymi sprężynami i ostatecznie znalazłem jakieś na szrocie dość twarde z którymi jest w miarę ok.Dłubacz pisze:Nic a nic, przynajmniej dla mnie. Spodziewałem się, że na lekkich nierównościach asfaltu zawieszenie przestanie pracować, ale nic takiego się nie stało.henry pisze:...jak z komfortem jazdy solo, nie jest zbyt sztywno ?...
Różnicę czuć natomiast podczas hamowania - zdecydowanie mniejsze nurkowanie. Jak dla mnie to na plus .
Dodatkowe sprężyny mamy bardzo podobne, dodatkowo podniesiony tył o 20mm.
Powiem wam że plusów takiego rozwiązania jest sporo, więc jesli ktoś lubi terenować to będzie zadowolony.
Ps. Stasiu jakie są Twoje odczucia przy jeździe w kopnym piachu z tymi sprężynami ?
No risk no fun
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Ja mam dołożone sprężyny z andorii ale po jednej sztuce i zostawiony dystans.
Jest twardziej i wyżej. Dużo lepiej się moto prowadzi.
Ciekawe czy jak bym ten dystans zamienił na sprężynę to by wpłynęło pozytywnie
Jest twardziej i wyżej. Dużo lepiej się moto prowadzi.
Ciekawe czy jak bym ten dystans zamienił na sprężynę to by wpłynęło pozytywnie
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Na równych łachach nie widzę zbytniej różnicy.rafcco pisze:...jakie są Twoje odczucia przy jeździe w kopnym piachu z tymi sprężynami ?
Przy wpadaniu/przejeżdżaniu przez głębsze doły i bruzdy prowadzi się zdecydowanie pewniej . Przedtem w takich warunkach przód często dobijał co skutkowało chwilową utratą stabilności jazdy.
- Remi
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1073
- Rejestracja: 19.09.2008, 17:46
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Bartoszyce
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
w 650 tez są jakies dystanse?
przydalaby sie taka perfekcyjna instrukcja właśnie do 650. Nic by mnie nie zaskoczyło wtedy...
przydalaby sie taka perfekcyjna instrukcja właśnie do 650. Nic by mnie nie zaskoczyło wtedy...
-
- czyściciel nagaru
- Posty: 533
- Rejestracja: 22.08.2011, 20:39
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Zrobiłem pierwsze sto kilometrów na tak przerobionym zawieszeniu (nie dałem tylko miseczek) i w.g. mnie jest miód malina i orzeszki ; czyli nie dobija, wysoko i bez obawy można prawą klamke na aswalcie przycisnąć - moto idzie jak po sznurku nie tracąc sterowności. Na szutrach na poczatku trzeba sie było przyzwyczaić bo jest zdecydowanie inaczej niż poprzednio (co nie oznacza źle), ale jak wracałem już było dobrze; nie wiem jak w kopnych piachach ale póki co nie widze minusów tego rozwiązania - tuning za 40zł a frajdy co niemiara.
pozdr
pozdr
Transalp PD06 EVO II 650 -był, są kamertony....,teraz LC8
- Arty1
- dwusuwowy rider
- Posty: 175
- Rejestracja: 12.05.2011, 09:18
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Białystok
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Zrobiłem i ja ten tunning ;]
Poszło bezproblemowo dzięki wielkie Dłubacz za fotorelację
przód podniósł się na tyle znacząco, że musiałem zdjąć podwyższenie kierownicy bo brakowało cm dla przewodu hamulcowego.
Relację z użytkowania dopiszę po testach, na razie jestem zadowolony z efektu.
dla poszukiwaczy sprężyn podsyłam linka, bo ten sklep z 1 maila nie ma już w magazynie potrzebnych cząstek.
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... IN/?id=919
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... N/?id=1678
ps. operację przeprowadziłem bez zdejmowania kierownicy.
Poszło bezproblemowo dzięki wielkie Dłubacz za fotorelację
przód podniósł się na tyle znacząco, że musiałem zdjąć podwyższenie kierownicy bo brakowało cm dla przewodu hamulcowego.
Relację z użytkowania dopiszę po testach, na razie jestem zadowolony z efektu.
dla poszukiwaczy sprężyn podsyłam linka, bo ten sklep z 1 maila nie ma już w magazynie potrzebnych cząstek.
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... IN/?id=919
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... N/?id=1678
ps. operację przeprowadziłem bez zdejmowania kierownicy.
Lepiej jest nie odzywać się wcale i wydać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości.
— Mark Twain
— Mark Twain
-
- czyściciel nagaru
- Posty: 591
- Rejestracja: 26.11.2008, 20:59
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: KOBYLNICA/K.POZNANIA
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
I ja ze dwa lata temu zrobiłem taki myk ze spręzynami w trampku jak Dłubacz ale bez miseczek i było zajefajnie zero dobijania zawieszenia .Tak myśle czy Afra przyjmie takie dodatkowe spręzyny.Pzdr.
Silnik, dwa koła i mina wesoła…no chyba, że sarna pod koła!!!
- delfin697
- dwusuwowy rider
- Posty: 180
- Rejestracja: 19.09.2011, 18:43
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Ha Ha wszyscy coś robili a Dłubacz OPATENTOWAŁ
WSK 125 kros , WSK 175 kros, M-75, Junak M-10,CB450N klasyk, transalp PD-6 BMW R 1100 GS " MILCZENIE JEST MOWĄ BOGÓW "
- gwardia
- swobodny rider
- Posty: 2858
- Rejestracja: 01.11.2010, 17:24
- Mój motocykl: nie mam motocykla
- Lokalizacja: Murowana Goślina
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Ja dałem po jednej sprężynie na lagę i to jest chyba za mało.
"Jutro zawsze będzie jutro więc jutro jutra już nie będzie"
- Kristobal
- przycierający rafki
- Posty: 1181
- Rejestracja: 19.06.2011, 15:48
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: WKZ/WR
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
A ja dałem po jednej bez miseczek i uważam, że starczy. Po dołach wiele przyjemniej i szybciej się jedzie. Na asfalcie bardziej czuć małe dołki, ale coś za coś. Proponowałbym sprawdzić najpierw po jednej i przetestować, nim się dwie wsadzi. Mi to ledwie się udało po sztuce wsadzić, a gwint kapsla łatwo popsuć, a wtedy wiadomo co i
No i dzięki dla Dłubacza za ładny manual, bom czytał o tym wcześniej i mi się nie chciało a jak zobaczyłem, to kupiłem.
Teraz żałuję, że się tłukłem z bagażami po dołach bez tych tanich zwiększaczy napięcia wstępnego.
No i dzięki dla Dłubacza za ładny manual, bom czytał o tym wcześniej i mi się nie chciało a jak zobaczyłem, to kupiłem.
Teraz żałuję, że się tłukłem z bagażami po dołach bez tych tanich zwiększaczy napięcia wstępnego.
Honda XL350R'85/ Yamaha XJR1200'95/ Kawasaki KLE650'09
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Z ostatniej chwili :
"Szuter Party IV" i "Libuchorskie szlaki" zaliczone bez dobicia! HURAAAA !
"Szuter Party IV" i "Libuchorskie szlaki" zaliczone bez dobicia! HURAAAA !
- JanuszCh.
- miejski lanser
- Posty: 402
- Rejestracja: 14.02.2009, 21:20
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Dubiecko
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Dłubacz, a jak jest z dostępnością tych sprężynek i miseczek w sklepie z linku który podałeś ?? Można w ciemno zamawiać czy dzwonić i sprawdzać czy są dostępne??
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia
Po kliknięciu na link od sprężyn wyświetlił się zerowy stan magazynowy . Lepiej będzie zadzwonić .
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość