Pali główny bezpiecznik.
Pali główny bezpiecznik.
Szanowni,
w trasie Trampek (PD10 '98) zrobił mi psikusa. Nagle w czasie jazdy padło zasilanie. Krótka weryfikacja ujawniła spalony główny bezpiecznik 30A przy przekaźniku rozrusznika. Miałem tylko 15A, więc pomyślałem, że 1,5 km do najbliższej stacji dojadę wyłączając wszystkie zbędne odbiorniki prądu. Nie dojechałem nawet 100 m. Sympatyczna dwójka przejeżdżających motocyklistów poratowała mnie przywożąc że stacji właściwy bezpiecznik.
Niestety, Trampek 30A bezpiecznik także pali, ale dopiero po uruchomieniu silnika i jakichś 30 sekundach. Na samym zapłonie nie.
Jakieś pomysły?
w trasie Trampek (PD10 '98) zrobił mi psikusa. Nagle w czasie jazdy padło zasilanie. Krótka weryfikacja ujawniła spalony główny bezpiecznik 30A przy przekaźniku rozrusznika. Miałem tylko 15A, więc pomyślałem, że 1,5 km do najbliższej stacji dojadę wyłączając wszystkie zbędne odbiorniki prądu. Nie dojechałem nawet 100 m. Sympatyczna dwójka przejeżdżających motocyklistów poratowała mnie przywożąc że stacji właściwy bezpiecznik.
Niestety, Trampek 30A bezpiecznik także pali, ale dopiero po uruchomieniu silnika i jakichś 30 sekundach. Na samym zapłonie nie.
Jakieś pomysły?
- długi
- miejski lanser
- Posty: 344
- Rejestracja: 14.09.2017, 15:00
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: LUBIN (ZdolnyŚląsk)
Re: Pali główny bezpiecznik.
Podmień przekaźnik i zobacz co będzie.
Punk,Rock,Sex i......motocykle....Było:Jawa350TSx5,YamahaXJ900,SuzukiRF900R,YamahaFzs600Fazer,Transalp600+TriumphTiger955i,CBR 1000F Dual.Jest:Transalp 600+Bandit 650SA...
Re: Pali główny bezpiecznik.
Ale to nie rozrusznik pali bezpiecznik, tylko już podczas pracy silnika, po 20-30 sekundach.
Coś robi za duży pobór prądu, tylko jeszcze nie wiem co. Światła nie. Ładowarka USB też nie, bo ją fizycznie odłączyłem od instalacji.
Coś robi za duży pobór prądu, tylko jeszcze nie wiem co. Światła nie. Ładowarka USB też nie, bo ją fizycznie odłączyłem od instalacji.
Re: Pali główny bezpiecznik.
Po przeanalizowaniu schematu (mam trochę czasu przy drodze, czekając na zwiezienie sprzęta do domu ) wychodzi, że skoro bezpiecznik pali się dopiero chwilę po uruchomieniu silnika, pierwszym podejrzanym jest regulator napięcia, a w następnej kolejności alternator.
Re: Pali główny bezpiecznik.
Uzupełnienie...
Motor sturlany z busa w domu, odpalił i chodzi już bez zająknienia 15 minut.
Szukanie przyczyny chyba będzie bardziej kłopotliwe niż sądziłem.
Motor sturlany z busa w domu, odpalił i chodzi już bez zająknienia 15 minut.
Szukanie przyczyny chyba będzie bardziej kłopotliwe niż sądziłem.
-
- dwusuwowy rider
- Posty: 173
- Rejestracja: 26.06.2021, 00:58
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Pali główny bezpiecznik.
Nie stawiał bym na zbyt duży pobór prądu a na jakieś "przebicie" na kablach lub jakimś czujniku czy oprawce żarówki.Bo maszyna odpala-nie piszesz o braku ładowania,przygaśnięciu kontrolek a tak w ogóle to najtrudniej jest zlokalizować pojawiającą się i znikającą awarię elektryczną.
Re: Pali główny bezpiecznik.
Ale wówczas paliłby się po samym włączeniu zapłonu kluczykiem. Tymczasem palił się dopiero po odpaleniu silnika, po kilkunastu - kilkudziesięciu sekundach. A jedyna zmiana jaka wówczas zachodzi, to że alternator zaczyna podawać prąd do regulatora napięcia.
Z bezpiecznika 30A wychodzą dwa przewody:
1. Jeden do stacyjki, za którą są bezpieczniki, a za nimi światła, kontrolki i wyłącznik awaryjny, za którym z kolei jest zapłon.
Gdyby na nim było zwarcie, to po przekręceniu kluczyka paliłby się bezpiecznik i to raczej któryś z tych pomniejszych, bo gdyby zwarcie było między bezpiecznikiem 30A, a stacyjką, paliłby się zaraz po włożeniu w swoje gniazdo i podłączeniu wtyczki.
2. Drugi idzie do regulatora napięcia i służy w czasie pracy silnika ładowaniu akumulatora, a zaraz po uruchomieniu (tu nie mam pewności) chyba wzbudzeniu alternatora.
Wszystko wskazuje, że to na nim pojawia się zwarcie (lub natężenie przekraczające 30A), ale kiedy silnik pracuje.
I teraz pytanie: czy regulator napięcia może się tak zachowywać? No, może. On w zasadzie może wszystko.
Moją znacznie większą obawę budzi pytanie drugie: czy taki skutek może wywołać któreś uzwojenie alternatora?
Może ktoś już miał taki problem lub znajdzie się ktoś, kto się tak zdoktoryzował na instalacji elektrycznej Trampka, że będzie w stanie nieco mi pomóc?
- mr bulwa
- czyściciel nagaru
- Posty: 624
- Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Poznań
Re: Pali główny bezpiecznik.
Hej.
Wg mnie mogą tego być dwie główne przyczyny.
1) Regulator. Sprawdziłeś go miernikiem? To bym zrobił w pierwszej kolejności, bezpiecznik może spalić również zbyt wysokie napięcie. Pali się główny bo jest "pierwszy w kolejce".
Możesz też to sprawdzić zapalając moto przy wypiętym regulatorze (obie kostki) (wcześniej musi być dobrze naładowany aku - moto będzie pracował tylko na prądzie z niego). Jeśli nic nie będzie się dziać to podejrzany regler.
Regulator jest przykręcony radiatorem do masy (ramy) - sprawdź proszę czy jest tam ok, ewentualnie popraw co trzeba.
2) Zwarcie. Sprawdź wizualnie i miernikiem instalację czy nie ma gdzieś przebicia do masy (może np. być przetarta wiązka przy ramie etc.)
Porady jak to zrobić z forum.motocyklistow.pl:
Wg mnie mogą tego być dwie główne przyczyny.
1) Regulator. Sprawdziłeś go miernikiem? To bym zrobił w pierwszej kolejności, bezpiecznik może spalić również zbyt wysokie napięcie. Pali się główny bo jest "pierwszy w kolejce".
Możesz też to sprawdzić zapalając moto przy wypiętym regulatorze (obie kostki) (wcześniej musi być dobrze naładowany aku - moto będzie pracował tylko na prądzie z niego). Jeśli nic nie będzie się dziać to podejrzany regler.
Regulator jest przykręcony radiatorem do masy (ramy) - sprawdź proszę czy jest tam ok, ewentualnie popraw co trzeba.
2) Zwarcie. Sprawdź wizualnie i miernikiem instalację czy nie ma gdzieś przebicia do masy (może np. być przetarta wiązka przy ramie etc.)
Porady jak to zrobić z forum.motocyklistow.pl:
Starym sposobem na naprawy zwarcia są dwa przewody przylutowane do żarówki np. stopu (21w 12v) i włożenie przewodów zamiast bezpiecznika. Zarówka będzie robić za bezpiecznik i gdy jest wszystko OK to nie świeci. A jeśli zaświeci to znaczy, że w tym obwodzie masz zwarcie do masy. Jeśli świeci mocno to znaczy, że masz zwarcie na tzw. "żywca" jeśli słabiej to może być przez jakieś inne urządzenie (ale nadal jest to zwarcie).
Ten sposób eliminuje odpalanie i tym podobne sposoby sprawdzania.
Od razu wiesz, że jest zwarcie i szukając go zobaczysz kiedy je znalazłeś.
Wepnij po drodze z bezpiecznikiem amperomierz o zakresie 10-20A. Przekręć kluczyk i zobacz jaki będzie pobór prądu. Potem odpal obserwując amperomierz.
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Re: Pali główny bezpiecznik.
Instalacja bez zarzutu. Z resztą między akumulatorem, wtyczką przy przekaźniku rozrusznika, a wtyczką do regulatora ciężko by stało się cokolwiek poza ewentualnym brakiem kontaktu w konektorach wtyczek.
Nowy regulator daje identyczne napięcie jak stary (od 14,4V bez obciążenia do minimalnie 13,9 przy włączeniu wszystkich możliwych odbiorników) ale grzeje się zdecydowanie mniej. Poprzedni (sądząc po nalepce, tajwański) był niemal gorący. Ten nowy jest letni.
Oczywiście na tym starym problem po raz drugi już nie wystąpił, więc pozostaje mi jedynie mieć nadzieję, że to on postanowił zrobić mi psikusa.
Nowy regulator daje identyczne napięcie jak stary (od 14,4V bez obciążenia do minimalnie 13,9 przy włączeniu wszystkich możliwych odbiorników) ale grzeje się zdecydowanie mniej. Poprzedni (sądząc po nalepce, tajwański) był niemal gorący. Ten nowy jest letni.
Oczywiście na tym starym problem po raz drugi już nie wystąpił, więc pozostaje mi jedynie mieć nadzieję, że to on postanowił zrobić mi psikusa.
- slaby1977b
- Czytacz
- Posty: 1
- Rejestracja: 05.09.2022, 14:57
- Mój motocykl: inne endurowate moto
Re: Pali główny bezpiecznik.
Prawdopodobnie zawiesił się rozrusznik i kręcił się razem z silnikiem
Wysłane z mojego SM-A705FN przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-A705FN przy użyciu Tapatalka
Re: Pali główny bezpiecznik.
Nie, taki problem nie występował.slaby1977b pisze: ↑09.09.2022, 13:38 Prawdopodobnie zawiesił się rozrusznik i kręcił się razem z silnikiem
Re: Pali główny bezpiecznik.
Po ca. 1500 kilometrach na nowym regulatorze wszystko działa jak należy.
Przyjmuję więc, że powodem usterki był stary regulator, bo gdyby było coś innego, chyba by zdążyło ponownie wystąpić.
Czeka mnie zakup jakiegoś na zapas (obecny za 130 zł jakoś nie wzbudza mojej ufności ).
Pchać się w używkę ori (co tam było na pierwszy montaż?), czy są jakieś w miarę sensowne zamienniki?
Przyjmuję więc, że powodem usterki był stary regulator, bo gdyby było coś innego, chyba by zdążyło ponownie wystąpić.
Czeka mnie zakup jakiegoś na zapas (obecny za 130 zł jakoś nie wzbudza mojej ufności ).
Pchać się w używkę ori (co tam było na pierwszy montaż?), czy są jakieś w miarę sensowne zamienniki?
-
- dwusuwowy rider
- Posty: 173
- Rejestracja: 26.06.2021, 00:58
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Pali główny bezpiecznik.
Na jakimś ruskim filmiku widziałem regulator z zamontowanym wentylatorkiem komputerowym.Taki trik na dodatkowe chłodzenie.
Świetnie ,że udało Ci się to naprawić bo pojawiająca się i znikająca usterka jest jedną z najtrudniejszych do diagnostyki i naprawy
Świetnie ,że udało Ci się to naprawić bo pojawiająca się i znikająca usterka jest jedną z najtrudniejszych do diagnostyki i naprawy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości