Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.
Awatar użytkownika
Robi72
Czytacz
Czytacz
Posty: 9
Rejestracja: 24.03.2016, 20:32
Mój motocykl: XL600V

Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: Robi72 »

Witam. Mam w posiadaniu Trampka z 1994r. Według zegara silnika ma przebieg 65 tys. km. Jeżdżę na oleju klasy 10W40 ( Motul 5100 ) dedykowany przez producenta. Zauważyłem, że w upalne dni, zwłaszcza w ruchu miejskim silnik grzeje się i układ chłodzenia często włącza wiatrak chłodnicy. To oczywiście normalne. Jednak poczytałem trochę prasę branżową i doczytałem się, że na upał lepsze są oleje o wyższych klasach. Mam pytanie do Kolegów, czy ktoś w swoim trampku przeszedł na olej 10w50 lub 10w60 i jak to się odbiło na pracy silnika. Chcę też zmienić półsyntetyk jaki mam teraz na syntetyk 10w50. Boję się, że silnik może się rozszczelnić. Jeżeli ktoś ma większe doświadczenie i jeździ już na oleju 10w50 w swoim trampku to proszę i informacje jak działa. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: ArturS »

Nic się nie rozszczelni, bo niema co się rozszczelnić. Wyższa wartość po "W", to większa lepkość w temperaturze roboczej silnika. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym większa stabilność oleju przy wysokich temperaturach. Niestety wyższa lepkość, to większy muł silnika - przy przejściu z xxW40 na xxW60 jest to na prawdę zauważalne.
Generalnie trampek jest wystarczająco dobrze chłodzony, więc zmiana oleju wiele nie pomoże. Gdzieś to musi uciekać - albo przez pierścienie, albo przez głowicę. Najlepiej zrobić test olejowy, może wyjdzie z niego który garnek lub głowica dał ciała, do tego się dowiesz czy kompresja mieści się we właściwym zakresie.
Poza tym motul 5100 10W40 ester ma więcej wspólnego z syntetykiem niż większość olejów konkurencji, które producent/dystrybutor oficjalnie nazywa syntetykiem. Motul 5100 występuje w klasach lepkości 10W30, 10W40, 15W50 i 10W50. Dla spokoju po prostu zalej 15W50 (jest niewiele droższy od 10W40), zobaczysz czy to coś pomoże. W powietrzakach i olejakach typu XT/TT600, DR650 zmiana oleju swoje robi, ale w nich temperatura oleju potrafi wystrzelić w kosmos w porównaniu do tego co spotyka się w trampkach.
Czasami wklepuję coś do tej tabelki http://riderparts.pl/pliki/oleje-silnik ... ikacja.pdf
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
arczi
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 195
Rejestracja: 09.03.2016, 14:22
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: arczi »

-65 tys - to nie przebieg dla trampka / jeżeli oryg./
-jeżeli wymiana, to jak napisał arturS
-jeżeli tobie zależy, to pomyśl gdzie może ginąć olej?uszczelniacze, pierścienie, simmerringi i zalej jak należy.
-jak nie - wlej minerał i na OLX - tylko nie na forum!!! :lanie:
acha - może wystarczy dolać płynu chłodniczego, ew.obsługa.
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 807
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: mirekm71 »

Ale ja nie przeczytalem, zeby czlowiekowi oleju ubywalo. Przy 65tys nie powinno ubywac oleju. Jesli nie mieszkasz w Afryce i nie podrozujesz przy sredniej temperaturze +42st tylko w Polsce i pomijajac upalne i krotkie lato srednia temp masz +25st to jezdzi sie na oleju 10w-40. Moze jak ktos upala w terenie to ciut wyzej ale czy to jest potrzebne?
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
Da_
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 761
Rejestracja: 06.09.2011, 13:13
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: Da_ »

Ja zmieniłem dwa sezony temu z w40 na w50 mając na uwadze wyjazd do Albanii i czasem jakieś lekkie terenowanie w upalne dni. Praca silnika praktycznie bez zmian. Pobór oleju nieco spadł. Ciężko o wymierne porównanie, bo olej u mnie znika dopiero przy długotrwałym obciążeniu, np. trasa 110+ km/h. Grzał się też podobnie. Pozostaje mi wierzyć, że po prostu miał trochę lepsze smarowanie dzięki tej w50-tce.
A na autostradzie wciąga olej jakiego nie wleję, ale to nic niezwykłego w 600tkach.
Niech będzie odpalony!
Awatar użytkownika
arczi
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 195
Rejestracja: 09.03.2016, 14:22
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: arczi »

Mirek - nie jest napisane, ale wynika z rozmowy :smile:
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: ArturS »

Cholera, faktycznie nic nie jest napisane, że upija :blush:
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 807
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: mirekm71 »

Fobie macie. Czas przesiasc sie na 700ki nie bedzie problemu z olejem. Za to bedzie z chlodzeniem ;-)
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
Awatar użytkownika
Dalti
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 512
Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Przemyśl
Kontakt:

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: Dalti »

To normalne ze w upalne dni katowanie trampa w korkach na 1-2 lub wolnej jeździe na niskim biegu doprowadza do włączania wiatraka -po to on jest. Każden trampek bierze olej w zależności od dynamiki jazdy. wlewam do siebie agip 10w40 i rocznie tez coś bieżne bo dolewam .Motul 5100 jest wystarczający na tą niewysiloną jednostkę i nie ma co cudować .myślę ze te 165tys :tongue:.....
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
Awatar użytkownika
rety00
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 44
Rejestracja: 28.02.2014, 15:50
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Piła

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: rety00 »

Moje trzy grosze i subiektywne odczucia po zmianie oleju na 10W50 (Motul 5100) są takie, że w przyszłym sezonie wracam do 10W40.
Mam wrażenie że na 10W50 jak silnik się rozgrzeje to biegi dużo ciężej/twardziej chodzą, zmiana biegów jest mało przyjemna.
Nie wiem czy ktoś jeszcze miał podobnie, efekt czy to rzeczywiście "wina" oleju okaże się w przyszłym sezonie.
Zdrówka
Tomek
Awatar użytkownika
Dalti
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 512
Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Przemyśl
Kontakt:

Re: Zmiana oleju z 10w40 na 10w50

Post autor: Dalti »

Olej to nie tylko smarowanie silnika ale macie tu mokre sprzęgło i dlatego producent podaje 10w-40/20w-50 bo chodzi tez o uślizgi sprzęgła .które lepiej pracuje na gęstszym .
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości